Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
A141221A14   Primers Auxilis Psicològics als centres educatius
2021-2022   Cicle de conferències. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
   6/7/2022 - 6/7/2022 (5 hores) de 9:00h a 14:00h
   INS Marina
   c. Estació, s/n (La Llagosta) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Vallès Oriental II
  
  
  
Accessos   Veure Plànol
Inscripció   07/01/2022 - 18/01/2022
  
Descripció i   Metodologia:   Des de fa anys, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) manifesta la necessitat
d’actuar en la salut mental i emocional de la població adolescent i jove. A Catalunya,
s’estima que entre el 10 i el 20% dels adolescents pateixen algun trastorn mental i el
suïcidi ja és la primera causa de mort entre les persones joves. Malauradament, la crisi
sanitària i social de la COVID-19 i les seves nombroses conseqüències com ara la
situació de confinament, l’aïllament social, la pèrdua de persones estimades, els
esdeveniments traumàtics viscuts, la pèrdua de rutines i l’estrès psicosocial
experimentats han provocat un empitjorament generalitzat en aquest àmbit de la salut.
Encara que la problemàtica sigui preocupant i reclami d’una intervenció immediata i
efectiva, el col·lectiu juvenil té diferents punts forts que poden ajudar a millorar la
situació. A diferència d’altres grups d’edat, les persones d’entre 12 i 16 anys assisteixen
de forma obligatòria als centres d’ensenyament de secundària. La idiosincràsia
d’aquests, els converteix en llocs idíl·lics per poder detectar als i les joves que pateixen
alguna dificultat en aquest àmbit, formar-los en la matèria i intervenir de forma precoç a
aquelles persones que ho necessitin. Sabem que tenim la capacitat d’afrontar amb èxit
situacions desfavorables i volem dotar als professionals que treballen en aquests
centres de les eines per detectar possibles problemàtiques, acompanyar-los en la seva
recuperació, adaptació i desenvolupament positiu davant de circumstàncies adverses.
  
Objectius   1. Formar en matèria de salut mental i emocional juvenil.
2. Ajudar als professionals a detectar i intervenir en potencials problemàtiques.
3. Reduir l’estigmatització i el secretisme de forma responsable, eliminant els mites
i informació errònia.
4. Mostrar el context actual de forma entenedora i educar en la terminologia
adequada.
5. Conèixer i entendre en els factors de risc i factors protectors del col·lectiu.
6. Formar en tècniques de gestió emocional basades en la recerca de recursos
d’afrontament i la resiliència.
7. Reduir les potencials conductes autolítiques i suïcides del col·lectiu juvenil.
8. Identificar i tractar les principals problemàtiques existents a les aules.
9. Recercar, treballar i mostrar les intervencions i recursos disponibles existents.
10. Fomentar el treball participatiu per incentivar al col·lectiu juvenil a dissenyar les
possibles intervencions a realitzar en el seu entorn més pròxim.
  
Continguts   Introducció a la salut mental i emocional juvenil
Salut mental i emocional: Definició
L’impacte de la Covid-19
L’estigma i els mites
Conceptes bàsics: emocions, pensaments, comportament i fisiologia.
La ideació i conducta suïcida juvenil - Una realitat amagada
Terminologia
Mites
Context i dades
Principals teories
Factors de risc i protectors
Intervencions
Avaluació de la conducta
Recursos disponibles
La gestió emocional
Concepte i definició
Estils d’afrontament
Enfortiment i ampliació de tècniques d’afrontament
Primers Auxilis psicològics
La comunicació, intervenció i dol per suïcidi
Concepte de mort, informar i intervenir
Comunicació
Factors d’influència
Evolució del concepte de mort
Intervenció en cas d’incident
Comunicació de males notícies.
Reaccions dels menors
Estratègies i assessorament a famílies
El trauma, l’estrès, l’ansietat, i les autolesions
El trauma
L’estrès
Ansietat i atacs d’ansietat
Les autolesions sense intencionalitat mortal.
Adolescència i estils parentals
Etapa evolutiva
Característiques i principals indicadors
Factors de risc i protectors
Estils parentals
Acompanyament individual
Resolució de dubtes individuals.
Acompanyament en casos concrets.
  
Formador/a   Isaac Lloveras Bernat
  
Avaluació   Satisfacció de les persones assistents en relació a l'activitat.
Aprofitament i transferència immediata d'aspectes relacionats amb els continguts de l'activitat.
Definició de les línies de treball a seguir per consolidar l'aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent.
  
Requisits de  certificació   Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.
Avaluació positiva de les tasques individuals/grupals en relació a l'aprofitament i transferència immediata.
  
Persones  destinatàries   Equips directius, docents i pedagògics dels
centres educatius de secundària
  
E-mail   crp-montmelo@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimecres   06/07/2022   1000   1100 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent